Hvordan ved man, om ens podcastserie har succes?
Det er mange måder at måle succes på og sammenligne sin succes med andre. For nogle handler det om store biler og store ure. For podcastere er det typisk i form af lyttertal, selvom mange i branchen holder deres tal så hemmelige, at man skulle tro, det var opskriften på Nutella. Men her kommer en chokerende nyhed: Lyttertal er faktisk et dårligt tal at sammenligne sin podcasts succes med. For det der er et godt lyttertal for podcasten om frimærker i det 18. århundrede er ikke nødvendigvis et godt lyttertal for podcasten om sundhed.
Før man kan svare på, hvordan man måler en podcasts succes, skal vi træde et par skridt tilbage. Vi skal nemlig allerede begynde inden podcasten overhovedet er blevet produceret. Inden produktionen går i gang, er det nemlig essentielt at slå fast, hvad målet med podcastserien er. Ikke blot for den efterfølgende målings skyld, men også for indholdsformatets skyld. Det er først når man har skrevet et mål for podcasten, at man kan 1) finde ud af hvordan podcasten skal måles, 2) måle den relevante effekt og 3) konkludere, om podcasten er en succes.
Mål effekten af din podcastserie
Hvorfor har I valgt at producere en podcastserie hos jer? Målet for virksomhedspodcasts er ikke ens for alle. Podcasten kan f.eks. være et
supplement til fysiske begivenheder. Men hvis podcasten bliver produceret som en del af en markedsføringindsats i virksomheden, har jeg plukket følgende tre mulige formål med en branded podcast ud: Konverteringer (dvs. salg), websidebesøg og eksponering/branding.
Supplement til fysiske begivenheder
Hvis du er en virksomhed hvis hovedprodukt er fysiske begivenheder, kan du bruge podcasten til at lokke flere mennesker med til dine events i fremtiden eller som er service til alle dem der ikke kunne deltage. Du skal ikke være bange for at dele ud af dit indhold fra oplæg eller foredrag, da det stadig vil være en anden oplevelse at være der selv. Derfor vil podcasten ikke betyde, at folk ikke ønsker at deltage, men bare høre det hjemme i sin stue. Det er jo også derfor bands stadig laver koncerter, selvom man bare kunne sætte sin musik på hjemme på anlægget.
Podcasten kan også omhandle det emne, dine fysiske begivenheder læner sig op af, og dermed får du din målgruppe til at høre podcasten, hvorfra du kan reklamere for dine begivenheder.
Rabatkoder og evaluering
Når I bruger podcasten til dette formål, er rabatkoder ved tilmelding er måde at måle på, hvor mange der vælger at deltage, fordi de har hørt podcasten. I kan f.eks. udlevere rabatkoder til alle der hører jeres podcast.I kan også lave en evaluering efter jeres begivenhed, hvor I spørger ind til, hvor de har hørt om begivenheden fra med en checkbox der hedder “Gennem jeres podcast”.
Konverteringer
Hvis målet med podcasten er konverteringer, kan det ligesom alt andet markedsføring være svært at måle. For selvom podcasten ikke direkte har ført til et salg, kan det godt være, at det har bidraget væsentligt til, at lytteren efterfølgende har åbnet sin internetbrowser, og købt dit produkt.
En fordel ved podcastmediet, som man kan benytte sig i til dette og alle de andre mål, er den troværdighed værter har, samt den loyalitet, lytterne har over for værten og serien. Derfor vil man kunne fremme sin chance for at lytterne går direkte over til din webshop og køber et produkt ved at lave en call to action i podcasten. Sig f.eks. “Gå ind på www.webhopnavn.dk og find vores nye produkt, som vi har talt om her i podcasten”.
Man kan måle på, om salget af et givent produkt er steget markant siden podcasten gik i luften, men det giver kun en idé om påvirkningen, og ikke et reelt tal for podcastens ROI for dette mål.
Særlige rabatkoder
En måde hvorpå man kan registrere, hvor mange konverteringer der er direkte afledt af en podcastepisode eller -serie, er ved at bruge særlige rabatkoder, der skal indtastes ved køb. I kan fortælle lytterne i jeres podcast, at de kan købe et bestemt produkt eller en service hos jer med en særlig rabat, hvis de indtaster en rabatkode, der er lavet specifikt til podcasten.
Websidebesøg
Hvis målet er at sende lytterne over på jeres hjemmeside, måske fordi de skal skrive sig op til nyhedsbrevet, melde sig til en begivenheder eller andet der ikke nødvendigvis handler om et direkte salg, så skal du ikke kigge på lyttertal eller rabatkoder. Du skal i stedet kigge på hjemmesidebesøg direkte afstedkommet af podcasten. Dette gør du ved at oprette specifikke landingpages.
Landingpages
En landingpage er en underside på hjemmesiden, der har sin egen url, f.eks. www.virksomhedsdomæne.dk/podcast. Derefter nævner du linket i podcastserien, men du kan også skrive det i dine shownotes og lave et link, så lytterne nemt kan klikke sig direkte ind. Det er herefter vigtigt, at du laver click-tracking på linket, så du kan måle hvor mange besøgende der kommer af at have klikket på linket. Dette kan gøres gennem Google Analytics eller bit.ly.
Eksponering/branding
Ved dette mål kommer lyttertal faktisk til at være meget brugbart. Hvis målet med podcastserien udelukkende er at øge kendskabet til virksomhedens brand ved at få en masse eksponering til podcasten, og nå det segment, der lytter til podcasts, kan et værktøj til at måle podcastens success være statistik over lyttertal.
Statistik
Sådan en statistik-oversigt kan du typisk finde hos den host, du udgiver din podcast igennem. Det kunne f.eks. være Libsyn, Spreaker eller Buzzsprout. Nogle steder skal du betale lidt ekstra for at få adgang til det data, de indsamler, men det er typisk ikke mere end et par dollar ekstra.
Apple podcasts, som du skal uploade dit RSS-feed seperat til på Podcast Connect, indsamler deres egne data. Deres data er typisk også mere detaljeret end jeg har set det hos podcastshosts indtil videre. Hos Apple måler de nemlig lytteradfærd inde i hver enkelt episode. Så hvis dine lyttere kun hører halvdelen af episode 2 og derefter falder fra, vil du kunne se det. Eller hvis dine lyttere konsekvent spoler over den del i din podcast, hvor du fortæller om din virksomhed, kan du også se det. Denne slags information er utroligt brugbar til at teste forskellige formater af, og til at se, om din hovedbudskab overhovedet når ud til lytterne.
Det skal dog siges, at statistikken hos Apple Podcast ikke nødvendigvis er repræsentativ, da den kun indsamler data fra Apple-brugere der har de nyeste iOS-opdateringer.
Hashtags
En anden mulighed for at måle, hvor meget eksponering din podcast får, er ved f.eks, at oprette et særligt hashtag til lige netop din podcast, hvor lytterne kan diskutere det emne, I tager op, eller give jer feedback. På den måde kan I måle hvor langt jeres podcast når ud, og opfordre til samtale om jeres brand.
0 Kommentarer