Der er mange måder at bruge podcasts på, når du gerne vil sætte lyd på din virksomhed. For nogle virksomheder bruges podcasts til at skifte format til noget tekst (Zetland), for andre handle det om en branding af virksomheden gennem historiefortælling (B&O Play). Det gælder om at finde det format, der giver mest mening for lige netop din virksomhed.
Men hvad hvis din virksomhed består af fysiske arrangementer? Kan man så også bruge podcasting til markedsføring og branding?
Svaret er ja – og lad mig fortælle hvordan ved at give et eksempel.
Menneskebiblioteket
Menneskebiblioteket er en organisation der startede i . Organisationen er non-profit og har til formål at nedbryde fordomme ved at give folk mulighed for at møde og snakke med mennesker, de har en fordom om. Menneskebiblioteket byder på utallige mennesker der bærer et stigma, enten på grund af handikap, psykiske sygdomme, seksualitet, religion, livsstil osv.
Organisationen opererer med begivenheder på centrale institutioner såsom biblioteker eller for uddannelsessteder.
I starten af 2017 fik jeg til opgave at lave en podcast til dem, som ville give mening til lige netop deres event-baseret virksomhed.
Her er hvordan jeg løste det.
Menneskebibliotekets podcastserie
Menneskebibliotekets podcastserie har to hovedmålgrupper udover alle dem, der bare synes det er interessant at høre om mennesker, der har et anderledes liv.
Vi har med en organisation at gøre, som har med nogle følsomme emner at gøre. Hvis du sidder og har nogle meget stærke fordomme om et menneske, kan det være ekstremt grænseoverskridende at skulle sidde med dem face-to-face og blive konfronteret med sine fordømmende opfattelser. Podcasting giver i stedet disse mennesker mulighed for at stifte bekendskab med et stigma, som de måske føler stærkt for, anonymt og i trygge omgivelser. Så de kan sidde hjemme i deres stue og høre mig “læse” Menneskebibliotekets titler og stille nogle af de spørgsmål, de selv kunne brænde inde med.
Der er også en anden målgruppe for podcasten. Og det er alle dem der ikke har mulighed for at besøge de steder, Menneskebiblioteket laver events. Når man har med en organisation at gøre, som udelukkende er baseret på begivenheder, så er der en masse viden der ikke når ud til dem, der bor langt væk fra de store byer. Og i nogen tilfælde kan det netop være disse mennesker, der især behøver at stifte bekendskab med nogle af titlerne.
Podcasten som supplement til fysiske begivenheder
Podcasts kan altså fint bruges som et supplement til virksomheder eller foreninger, hvis “produkt” er fysiske begivenheder, hvor en del af den interesserede, potentielle målgruppe er forhindret i at deltage af forskellige årsager. Podcasts vil ikke være en konkurrent til de fysiske begivenheder, da netværk og oplevelsen ved “at være der selv” ikke kan oversættes 1:1. Men den kan lokke nye mennesker til ved fremtidige begivenheder eller give den målgruppe, der ikke kan møde op, en fornemmelse af jer og jeres arbejde.
Du kan læse mere om Menneskebiblioteket her og høre de podcastepisoder, jeg producerede for dem, her eller i din foretrukne podcastapp.
0 Kommentarer